Aktualnie znajdujesz się na:

Wydział Nieruchomości, Rolnictwa i Środowiska

Dyrektor
Tadeusz Borkowski

 Zastępca Dyrektora
   Daniel Kruszyński  

Sekretariat: p. 2225
 tel.: 71 340 60 12
 faks: 71 340 68 79
 e-mail: nrs@duw.pl

 

Wydział Nieruchomości, Rolnictwa i Środowiska realizuje następujące zadania:

  1. Prowadzi regulację spraw majątkowych kościołów oraz związków wyznaniowych, dotyczących przejścia prawa własności lub ich części, w oparciu o ustawy regulujące stosunek państwa do tych podmiotów.
  2. Realizuje funkcję organu wyższego rzędu w stosunku do starostów wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami.
  3. Prowadzi postępowania nadzorcze i inne sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami należące na podstawie przepisów szczególnych do kompetencji wojewodów.
  4. Prowadzi sprawy związane z udzieleniem zgody starostom wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej na zbywanie oraz nabywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.
  5. Prowadzi postępowania w sprawie przekazywania mienia Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego.
  6. Prowadzenie postępowań w sprawie stwierdzenia nabycia, z mocy prawa, prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynków i urządzeń na nim posadowionych przez państwowe osoby prawne.
  7. Prowadzenie postępowań w sprawie stwierdzenia nabycia przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego prawa własności nieruchomości zajętych pod drogi publiczne, a stanowiących dotychczas własność osób fizycznych lub prawnych.
  8. Gospodarowanie mieniem:
    • pozostałym po zlikwidowanych państwowych jednostkach organizacyjnych lub spółkach z udziałem Skarbu Państwa, 
    • pozostałym po rozwiązanych bądź wygasłych umowach o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania,
    • przejętym przez Skarb Państwa z innych tytułów.
  9. Przejmuje lub gospodaruje mieniem pozostałym po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru przedsiębiorców.
  10. Uczestniczy w postępowaniach upadłościowych, w których Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, występuje w charakterze wierzyciela.
  11. Wykonuje zadania w zakresie darowizn na rzecz Skarbu Państwa.
  12. Prowadzi sprawy związane ze spadkami przypadającymi Skarbowi Państwa, w tym długami spadkowymi, z zastrzeżeniem kompetencji przyznanych starostom wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej oraz konsulom.
  13. Realizuje budżet Wojewody w zakresie zadań objętych działami administracji rządowej: gospodarka wodna, środowisko, rolnictwo, rozwój wsi (z wyłączeniem scalania gruntów) oraz rybołówstwo.
  14. Prowadzi sprawy związane z pomocą dla gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi. 
  15. Realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 10 marca 2006 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
  16. Prowadzi sprawy związane z utrzymaniem i budową melioracji wodnych finansowanych z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej.
  17. Prowadzi obsługę formalno-finansową „Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry” oraz zadań kontynuowanych z „Programu dla Odry – 2006”.
  18. Prowadzi sprawy związane z przekazywaniem dotacji na utrzymanie stanowisk pracy pracowników jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania z zakresu administracji rządowej.
  19. Prowadzi sprawy związane ze zwrotem utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości.
  20. Prowadzi sprawy związane ze zwrotem części wydatków gmin wykonywanych w ramach funduszu sołeckiego.
  21. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach potwierdzenia prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z wojną rozpoczętą w 1939 roku.
  22. Prowadzenie postępowań nadzorczych w stosunku do decyzji i zaświadczeń wydanych przez starostów, prezydentów miast na prawach powiatów oraz kierowników urzędów rejonowych, potwierdzających uprawnienia do rekompensaty.
  23. Prowadzenie wojewódzkiego rejestru zawierającego dane dotyczące:
    • decyzji lub zaświadczeń, wydanych na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej lub odrębnych przepisów, potwierdzających prawo do rekompensaty, 
    • osób, którym te prawa przysługują,
    • stanu i formy realizacji tych praw.
  24. Gromadzenie dokumentów, z których wynika zrealizowanie w całości albo w części prawa do rekompensaty, potwierdzonego zaświadczeniami albo decyzjami.
liczba wejść: 3028

Metryka strony

Data publikacji 19 listopada 2012
Data modyfikacji 08 lipca 2016
Rejestr zmian
Osoba publikująca: Alicja Chrzanowska
Biuro Administracji i Logistyki
Autor: Konrad Słowik