Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego
Procedura postępowania nadzorczego nad uchwałami i zarządzeniami jednostek samorządu terytorialnego
Oddział Nadzoru
Wymagane dokumenty:
Przedmiotowa uchwała lub zarządzenie organu jednostki samorządu terytorialnego.
Opłaty skarbowe: nie ma
Opłaty administracyjne: nie ma
Termin i sposób załatwiania:
W ciągu 30 dni od daty wpływu uchwały lub zarządzenia organ nadzoru stwierdza:
- zgodność uchwały/zarządzenia z prawem lub
- nieważność uchwały/zarządzenia w całości lub w części
- nieistotne naruszenie prawa, nie skutkujące nieważnością uchwały/zarządzenia.
Po upływie wyżej wymienionego terminu organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę/zarządzenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Osoba odpowiedzialna: Sebastian Pięta – kierownik Oddziału Nadzoru.
Tryb odwoławczy:
Dopuszczalność zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od daty doręczenia.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. , poz. 511 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. , poz. 512 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. , poz. 2325 z późn. zm.).
Inne informacje: nie ma