-
Urząd wojewódzki
- Dane teleadresowe
-
Wydziały
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Finansów i Budżetu
- Wydział Infrastruktury
- Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli
- Wydział Nieruchomości, Rolnictwa i Środowiska
- Wydział Organizacji i Rozwoju
- Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
- Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej
- Biuro Administracji i Logistyki
- Biuro Wojewody
- Państwowa Straż Łowiecka we Wrocławiu
- Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna
- Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
- Zespół Audytu Wewnętrznego
- Zespół Ochrony Informacji Niejawnych
- Zespół do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej
- Dyspozytornia Medyczna
- Prawne podstawy działalności
- Statut, Regulamin
- Majątek urzędu
- Budżet Wojewody
- Administracja
- Delegatury Urzędu
- Oświadczenia o stanie majątkowym
- Regulamin używania kart płatniczych
- Sprawy do załatwienia w urzędzie
- Dziennik Urzędowy i Akty prawne
- Rejestry, ewidencje, archiwa
- Kontrole i audyt wewnętrzny
- Zamówienia publiczne
- Ogłoszenia
- Obwieszczenia
- Programy
- Praca w DUW
- Dostęp do informacji publicznej
- Koordynator dostępności
Oddział Obywatelstwa Polskiego
Oddział Obywatelstwa Polskiego
Kierownik Oddziału :
Magdalena Drozd-Bezdek
Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców w zakresie Oddziału Obywatelstwa Polskiego należy:
- opiniowanie wniosków w sprawie nadania obywatelstwa polskiego i przekazywanie dokumentów do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, celem nadania dalszego biegu sprawie;
- weryfikacja wniosków w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego i przekazywanie dokumentów do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, celem nadania dalszego biegu sprawie;
- przyjmowanie w imieniu Wojewody oświadczeń związanych z nabyciem lub utratą obywatelstwa polskiego;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach:
- potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
- uznania za obywatela polskiego,
- uznania za repatrianta,
- świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Rzeczypospolitej Polskiej;
- opiniowanie wniosków osób ubiegających się o wydanie wizy repatriacyjnej co do warunków osiedlenia się;
- rozpatrywanie wniosków o udostępnienie informacji o obywatelstwie polskim osoby;
- prowadzenie rejestrów, zgodnie z właściwością, w sprawach:
- nadania obywatelstwa polskiego,
- uznania za obywatela polskiego,
- wyrażenia zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,
- wyboru dla małoletniego obywatelstwa innego państwa,
- uznania za repatrianta;
- rozliczenie dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa udzielonych w 2015 r. oraz latach wcześniejszych na realizację zadań w ramach Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020 na terenie województwa dolnośląskiego;
- przekazywanie i rozliczanie dotacji związanych z wypłatą świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka;
- prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, w tym:
- nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie przestrzegania i realizacji przepisów ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
- prowadzenie postępowań administracyjnych drugoinstancyjnych w sprawach meldunkowych,
- współpraca z organami gmin w zakresie przygotowania ewidencji ludności do przeprowadzenia wyborów i referendum;
- prowadzenie spraw z zakresu dowodów osobistych, w tym:
- nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie przestrzegania i realizacji przepisów ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych drugoinstancyjnych w sprawach dowodów osobistych;
- prowadzenie spraw z zakresu rejestracji zdarzeń stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska, w tym:
- wykonywanie nadzoru nad działalnością organów gmin w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska,
- prowadzenie postępowań administracyjnych drugoinstancyjnych w sprawach:
- sprostowania, uzupełnienia, odtworzenia treści aktu stanu cywilnego,
- wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego do polskiej księgi stanu cywilnego,
- rejestracji urodzenia, małżeństwa lub zgonu, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane,
- odmowy przyjęcia oświadczenia o wyborze imienia dla dziecka oraz w przedmiocie zmiany imienia lub nazwiska,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach unieważnienia jednego z dwóch aktów stanu cywilnego stwierdzających to samo zdarzenie,
- wydawanie zgody na wyniesienie ksiąg stanu cywilnego poza USC;
- wykonywanie nadzoru nad działalnością organów gmin w zakresie rejestracji osób podlegających kwalifikacji wojskowej, w tym opracowywanie corocznych sprawozdań z rejestracji;
- organizacja kwalifikacji wojskowej na terenie województwa, w tym:
- planowanie i rozdysponowanie środków finansowych niezbędnych do pokrycia kosztów przygotowania i przeprowadzania kwalifikacji wojskowej,
- coroczne opracowywanie projektów aktów prawnych Wojewody, mających na celu przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej na terenie województwa,
- przygotowywanie porozumień między Wojewodą, a zarządami starostw, prezydentami miast na prawach powiatu w sprawie powierzenia niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej,
- organizacja pracy Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej we Wrocławiu i jej obsługa kancelaryjno-administracyjna;
- prowadzenie bieżącego nadzoru nad przygotowaniem i przebiegiem rejestracji i kwalifikacji wojskowej, w tym:
- bieżąca weryfikacja wydatków poczynionych na rzecz organizacji kwalifikacji wojskowej przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu,
- weryfikacja danych dotyczących kwalifikacji wojskowej i opracowanie na ich podstawie zestawień liczbowych i sprawozdań,
- sprawozdawczość finansowa i rozliczenie dotacji przekazanej na organizację kwalifikacji wojskowej;
- prowadzenie postępowań administracyjnych drugoinstancyjnych w sprawach:
- uznania osoby, której dostarczono kartę powołania do odbycia służby przygotowawczej (zasadniczej służby wojskowej) oraz żołnierza odbywającego tę służbę, za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny,
- uznania osoby, której doręczono kartę powołania do odbycia służby przygotowawczej (zasadniczej służby wojskowej) oraz żołnierza odbywającego tę służbę, za żołnierza samotnego,
- uznania konieczności sprawowania przez żołnierza odbywającego zasadniczą służbę wojskową oraz osoby podlegającej obowiązkowi odbycia tej służby, bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny;
- sprawowanie nadzoru nad stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego;
- wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw regulujących stosunek państwa do podmiotów kościelnych i wyznaniowych w zakresie:
- prowadzenia ewidencji organizacji kościelnych i wyznaniowych,
- potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o powołaniu, zniesieniu i zmianach organizacyjnych dotyczących wyznaniowych osób prawnych,
- wydawania zaświadczeń z ewidencji organizacji kościelnych i wyznaniowych prowadzonych przez Wojewodę;
- prowadzenie spraw związanych z dotacją dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie utrzymania w gminach stanowisk pracy realizujących zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, w tym:
- sporządzanie projektu budżetu Wojewody oraz układu wykonawczego w zakresie działania Wydziału,
- kontrola prawidłowości wydatkowania środków z dotacji budżetowej przeznaczonej na utrzymanie w gminach stanowisk pracy, na których realizowane są zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
- monitorowanie wydatkowania dotacji budżetowej przeznaczonej na utrzymanie w gminach stanowisk pracy, na których realizowane są zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
- przygotowywanie – w oparciu o informacje przekazane z gmin – propozycji harmonogramu realizacji wydatków budżetu wojewody oraz aktualizowanie harmonogramu realizacji wydatków,
- przygotowanie wniosków do Wydziału Finansów i Budżetu o dokonanie zmian w budżecie Wojewody w zakresie działania Wydziału,
- sporządzanie kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetu Wojewody w zakresie działania Wydziału w układzie klasyfikacji budżetowej, jaki i w układzie zadaniowym;
- kontrolowanie prawidłowości wydatkowania środków budżetowych, rozdysponowanych w ramach właściwości Wydziału;
- obsługa klienta w zakresie zadań realizowanych przez Oddział.
Telefoniczne dane kontaktowe:
Informację w sprawach z zakresu rejestracji zdarzeń stanu cywilnego oraz nadzoru nad ewidencją ludności i dowodami osobistymi można uzyskać pod nr telefonu:
71 340 67 80 lub 71 340 68 03 lub 71 340 65 66 lub 71 340 65 64
Kwalifikacja wojskowa i prowadzenie ewidencji organizacji kościelnych i wyznaniowych:
71 340 67 17 lub 71 340 65 70
Informacja Oddziału Obywatelstwa Polskiego (informacja telefoniczna w sprawach z zakresu zadań poza wcześniej wspominanymi typami spraw w godzinach - od 10:00 do 14:00 71 340 66 09 )
liczba wejść: 6108
Metryka strony
Data publikacji : 11.10.2013 Data modyfikacji : 02.09.2022
Rejestr zmian
Osoba publikująca: Alicja Chrzanowska
Biuro Informatyki i Obsługi Urzędu
Autor : JSK